Annonce

Søvnproblemer? – Her er årsagen!

Sponseret indlæg

11. marts 2021

Cirka 40% af danskere har problemer med at sove i ny og næ. Og der kan være rigtig mange grunde til hvorfor man kan have svært ved at sove. Det kan være i perioder at man har svært ved st sove, hvilket kan være fordi man er stresset, at der er sket noget i ens liv, som gør at man ligger søvnløst. Men hvad kan årsagen være til at man ikke kan sove? Herunder har vi listet et par stykker. 

Du føler dig stresset og presset
Man er ikke selv herre over hvad der kan opstå i ens liv, det kan være dødsfald, kærestesorger, men også noget glædelig, som bryllup eller andet. Det gør at man kan have sværere ved at falde i søvn. Det kan også være at man stresser rundt hele dagen, og derfor har kroppen svært ved at komme ned i gear når det er sovetid. 

For meget tanker i hovedet
Tankemylder er en af de største årsager til at man ikke kan sove. Det er som regel. Bekymringer der florerer i hovedet, ideer man vender og drejer. Scenarier man prøver at forudse eller andet. Tankerne flyver rundt og det kan være rigtig svært at holde styr på det. Men mindfullness-øvelser kan være en god ide, for at fokusere på åndedrættet. 

Påvirket af elektronikken
Det er videnskabligt bevist, at ligger man fx med sin telefon inden man skal sove, så har man sværere ved at falde i søvn. Lyset fra telefonen, tablets eller tv’et, går nemlig ind og påvirker hjernen. Derfor så undgå at påvirke din hjerne minimum 1 time inden du skal i seng. 

Koffein
Koffein findes ikke kun i kaffe, men også i sodavand, energidrikke. Hvad drikker du om aftenen? Drikker du en energidrik til aftensmad, kan den faktisk stadig virke i kroppen når du skal i seng om aftenen. Tag et kig på hvad du drikker inden sengetid. 

Træning
Det værste du kan gøre er at stress din krop inden sengetid. Mange træninger foregår om aftenen, man kommer sent hjem og går tidligt i seng. Men kroppen kan altså ikke sove, fordi den stadig ligger og er høj på adrenalin. Derfor skal man helst ikke træne 2-3 timer inden man skal i seng. Så hvis det er muligt, så ryk træningen lidt tidligere på dagen. Så hvis du tror en løbetur inden sengetid vil gøre dig ekstra træt, så sker lige nøjagtig det modsatte. Dæmp belysningen, læs en bog eller se fjernsyn fra en god afstand af, og indstil din krop og hjerne på at det snart er sengetid.